WordPress blogi

Mietin tässä, että kysyn joltain viisaammalta tuosta wordpress.com blogista. Oon kirjottanut sinne nyt juttuja mutta mietin, että onko se teemasta kiinni, että kaikki artikkelit näkyy etusivulla? Joitakin sivustoja mitä oon kattonut niin sielä näkyy vaan muutama etusivulla ja sitte voi nuolella klikkailla lisää tekstejä. Vähän turhan paljon näkyvillä jos on vielä vaikka vuoden päästä blogi jossa on kaikki tekstit heti siinä sivulla näkyvillä. Tuo on ehkä vähä erilainen tuo ilmainen WordPress, kun se mitä tuli aiemmin testailtua joskus.

.com ja .org on molemmat ilmaisia :slight_smile: .comista on myös maksullista versiota.
En muista nyt ulkoa .com puolen asetusta mutta voisin veikata, että riippuu myös teemasta sekä asetuksista. Ainakin .org puolella eli itse asentamalla on Asetukset -> Lukeminen alla mahdollisuus määrittää monta postausta on per sivu.

Tämän ohjeen löysin .com puolelta: https://en.support.wordpress.com/settings/reading-settings/

Kätevämpi tuo .com kun ei tarvi asentaa omalle koneelle mitään. Ehdin jo aiemmin poistaa aiemmat WordPress jutut. Jännä, että se jätti tuohon tekstieditoriin nuo tekstit mitä oon muka yrittänyt koodailla joskus. Vaikka koskaan ei pitäisi sanoa ei koskaan. Tuossa .com ilmaisversiossa on vaan kolme gigaa tallennustilaa. Ei ois kallis se vuosimaksullinen .com puolikaan, 48 €/vuosi. Siinä on vähempi teemoja kun siellä .org puolella oli. Tosin suurin osa teemoista vaikutti vähän tylsiltä molemmilla puolilla. Tulee valinnan vaikeus, mikä ois paras teema.

Itseasiassa ei sitä .org versiota omalle koneelle tarvitse asentaa ellei halua koittaa omalla koneella jotain juttuja ennen kuin vie varsinaiseen sivutilaan.

En tiedä onko tuo hinta nyt kovinkaan hyvä sillä Shellit.orgilta saa vuodeksi webhotellin Letsencrypt SSL sertifikaatilla 75 eurolla ja sitten saa oman verkkotunnuksenkin ja sähköpostit siihen mukaan. Silloin saa vapauden asentaa mitä teemoja vain ja mitä lisäosia vain.

Aika jännä sitte, että on .com ja .org erikseen. jos niitä molempia voi käyttää myös ilman asentamista koneelle. Onko niillä joku tarkotus, kun on kaksi eri sivua tavallaan? Muukin, kun se, että voi myös koneelle asentaa WordPressin.

Tuolla .com puolella saa sillä 48 € vuosihinnalla myös oman verkkotunnuksen, Jetpack Essential Features, sähköposti & live chat tuki, lisää ilmaisia teemoja, ulkoasun perusmuokkaus, 6 GB tallennustilaa ja sitte se poistaa wordpress mainokset. Tuossa .com ilmaisversiossa pitäis ilmeisesti olla maksullinen versio, että vois asentaa kaikkia lisäosia tuohon. Mutta jos on pelkkä blogi, niin en tiiä tarviiko se ainakaan alussa lisäosia. Riippuu tietenkin mitä sinne sivulle haluaa. Vimpaimia näky kyllä olevan tarjolla. Pelkkään blogiin ei välttämättä tarvi kovin kummallisia juttuja, mutta jos haluaa tehä vielä hienomman sivustosta niin sitte voi ottaa maksullisen version.

.com on WordPressin itse hostaama jolloin sinun ei tartte tehdä kuin tili. Eli se on käytännössä kuten blogger/blogspot ja nämä.

.org on taas versio missä itse pitää asentaa WordPress sivutilaan ja voit tehdä itse mitä haluat teemojan ja lisäosien suhteen.

Riippuu mitä haluaa blogiin ja sivustolle ylipäätään että tarviiko lisäosia. Käytännössä kaikki sivut mitä itse teen työkseni vaatii jotain lisäosaa ja customointia mitä ei .com puolella pysty tekemään.

Niinpä, siksi ne onkin vähän erilaisia .com ja .org puolet. Mietin tuossa, että mitä pitäis yleensä blogissa olla? Tuolla .com puolella sai laitettua monenlaisia vimpaimia niin laitoin myös oman Flickr sivun sinne näkymään. Ja mun blogi näkyy myös blogit.fi sivun kautta.

Ihan mitä itse haluaa :slight_smile:
Kaikilla on omat tarpeensa ja halut mitä haluaa että näkyy blogissa.

Aika usein on syötteitä somesta ja uutisia itselle tärkeistä asioista. Vähän mitä itse haluaa sinne laittaa.

Huvia ja hyötyä kun kirjottelee millon mistäkin aiheesta blogiin. Tosin mulla on varmaan nin tylsät jutut, että harvat lukee mun blogia. :smiley: Näin alkuun ihan riittävä tuokin .com puoli. Kattoo sitte joskus jos innostuu enempi blogaamisesta niin niitä maksullisia juttuja.

Ja onneksi .com puolelta voi exportata datan aina omaan wp asennukseenkin :slight_smile: