Muistiongelma kuvankäsittelyssä

Mulla on kaks vuotta vanha läppäri, jossa käytän Photoshop Elements 14 kuvankäsittelyohjelmaa. Jokunen päivä sitten siihen tuli tallennuksen yhteydessä teksti, enkä voi tallentaa koko kuvaa sitten RAW muodosta JPG muotoon. Mulla on läppärillä muistia 4 Gigaa, mutta sillon kun ostin koneen, niin sanottiin, että suorittimen teho on tärkeämpi kun muisti. Ei auttanut edes järjestelmän palautus, kun tein varalta.

Tuossa on kuva siitä, mikä teksti tulee, kun yrittää tallentaa kuvaa:

Oisko Windowsille vinkkejä, miten ongelman sais korjattua?

Elements on tuntemattomampi minulle, mutta pikainen Googletus kertoo, että ilmeisesti muistinkäyttöä voi ohjelmassa allokoida.

4 gigaa muistia on ok toimistokäyttöön kyllä. Hieman riippuu mitä koneella tekee loppuunsa. Prosessori, muisti vaikuttaa oikeastaan kimpassa ja siihen päälle kiintolevyn tyyppi (ssd nopeampi kuin hdd) - sitten toki näytönohjain jos tehdään oikeasti graafista työtä kuten videoeditointia. 2 vuotta vanhan koneen muistia voi todennäköisesti itse muuten päivittää.

Mitähän löytyy jostain asetusten syövereistä: Edit (ehkä) > Preferences > Performance ja onko jotain RAM allocation viittaavaa? Mitähän siinä mahtanee olla?

Jollakin myös auttanut:
Edit > prefrences > performance > GPU settings > Advance > at the selection box select “Advanced”

Gigantin myyjät möivät vissiin huonon koneen. Voi siihen vissiin laittaa lisää muistia, mutta kukapa alkaa läppäriä availemaan ja lisäilemään muistia, jos ei oo aiemmin läppäriin muistia lisäillyt. En muuten pääse muokkaamaan Photoshopin Preferences ja sieltä performance. Tulee joku valitus tuolta ohjelmalta siitäkin. Eikä voi mennä eri valikoihin tuolla Preferences, kun tulee sama teksti.

Löysin tämmöisen:

https://helpx.adobe.com/photoshop-elements/kb/integer-50-8-required-closest-value-inserted-photoshop-elements.html?origref=https%3A%2F%2Fwww.google.fi%2F

Tuolla mennään numeron 16 kansioon, mutta sulla taisi olla 14.

Sinulla kun on 4 gigaa muistia niin arvo pitää olla 4096.

Ilmeisesti syynä on Windowsin tullut päivitys jonka olet tietty asentanut eli uudelleenasennuskaan ei auta jos tuon päivityksen asentaa.

Tuo olikin joku aavistus, että vois myös päivitykset olla syynä tuohon. Pitää kokeilla tänään tuota myöhemmin kun on päivällä enempi aikaa.

Tuo toimii myös Photoshop Elements 14 kanssa. :sunglasses:
Ehdin jonkun verran Googlailla tuota juttua, mutta en löytänyt tuota samaa linkkiä, minkä laitoit aiemmin. Mun hienot koodaukset kyllä hävisi kun tein järjestelmän palautuksen varalta tähän läppärille. Tosin ne olikin lähinnä huonoja koodaus yrityksiä. :grinning:

Hieno homma! Merkkaatko ratkaisuksi sen viestin missä oli ratkaisu :slight_smile: Nyt taisit merkata oman viestisi :slight_smile:

Varmuuskopiointi kannattaa aina ja vähintään dropboxissa pitää tärkeitä tiedostoja :+1: