Blogit tai videoblogaaminen

Ajattelin kokeilla tehdä tänne uuden keskustelun. Tuli mieleen, kun tekis mieli kokeilla tehdä videoblogi pätkä Youtubeen tai kirjottaa joskus blogi tekstiä. Tosin, mulla ei oo mitään aihetta mistä tehdä video tai kirjottaa jotain. Aina voi yleistäkin höpinää höpistä, mutta tuntuu vähän oudolta kuvata videota ja julkaista se sitten Youtubessa. Joskus kokeilin Bloggeria, mutta sitte ei tullu kirjoteltua sinne kovinkaan usein. Jos kokeilis tehä esim. omaa blogia niin mikä ois paras tapa siihen? Joku ilmainen blogi sivusto on varmaan halvin ratkaisu.

Hienoa. Uusia aiheita onkin hyvä luoda!

Vloggaaminen taitaa olla suosiossa tänään ja pelien striimaminen ja videointi. Tärkeää taitaa olla se että aihe on itseä ja muita kiinnostavia.

Suosittelisin wordpress.com puolta aluksi ja sieltä saa helposti siirrettyä oman domain alle tulevaisuudessa jos haluaa. Tietty sivutila esim. Shellin.orgilta ei ole kallis ja saa oman domainin. Itse pitää silloin myös asentaa esim. WordPress ja siihen teemat ja lisäosat.

Joo monenlaisia videoblogaajia näkyy nykyään olevan Youtubessa. Oon joitakin videoita kattonut. Heh, joku aika sitte ajattelin että jos IT-ala ei kerran työllistä niin poistan nuo WordPressit sun muut koneelta. Kokeilin eilen Bloggeria pitkästä aikaa. Joskus vuosia sitte sinne muka jotain kirjottelin, mutta sitte se vaan jäi, eikä tullu käytettyä sitä. Toisaalta taas WordPress houkuttelis, mutta taitaa viedä sen verran paljon aikaa sekin, että sitte jumittuu vaan koneelle. Tuli todettua tuossa viime vuonna että ei kestä ranne eikä silmät tietokoneella työskentelyä. Vaikka on läppäri ja tasohiiri niin menee ranne jumiin ja silmät punaseksi.

WordPress.com on tosiaan vastaava kuin blogger. Itse suosittelen sitä herkemmin kuin bloggeria. Johtuen että itse olen kokenut sen paremmaksi. En tosin bloggeria ole kokeillut.

Vloggaaminen ja videoiden teko vaatii tietty editoinnin joten kone on pakollinen paha.

Podcastit on hieman simppelimpi formaatti ja ei vaadi yksinkertaisimmillaan niin paljoa puuhaakaan.

WordPress on kyllä kätevä, mutta en tiiä muistanko enää miten se homma eteni sen kans. Ois voinu vanhojen juttujen päälle tehä, mutta poistin koko Xampp ohjelman koneelta Pitää ensin kattoa tuon Bloggerin kans, että miten paljo tulee sinne kirjoteltua tekstiä ja jos tuntuu että vois kokeilla WordPressiä niin sitte sillä tehä. Tuo testiympäristö ei paljoa vaatinut. Hyvin on kyllä hävinny mielestä sekin MySQL tietokanta homma. Blogger näyttää melko alkeelliselta WordPressiin verrattuna, eikä siinä oo niin paljoa eri teemoja mitä WordPressissä. Mutta taitaa tuo Blogger olla enempi semmosille, jotka ei oo aiemmin WordPressiä käyttänyt.

WordPress.com puoli on semmoinen että itse ei tartte asentaa mitään. Sen kuin keksii nimen blogille ja tekee tunnukset.

Tuota pitääkin kokeilla huvikseen. Parempi WordPress on kun Blogger. Viime vuonna laitoin yhen sähköpostiosotteen johonki kun kokeilin eri juttuja mutta toiseen sähköpostiin sain tuon tunnuksen tehtyä.