3D tulostus

Olen viimeaikoina katsonut jonkin verran 3D tulostukseen liittyviä Youtube videoita ja se on alkanut kiinnostaa. Se on kiinnostanut aiemminkin, mutta nyt alkaa olla mielenkiintoisia laitteita edullisella hintalapulla.

Esimerkiksi Anet A8 joka on kiinaihme ja klooni Prusa i3 tulostimesta on saanut paljon kehuja ja saanut aika kovan yhteisön ympärille. Siihen on parannusosia ja tukea saatavilla yhteisöltä suoraan.

Muutenkin konsepti siitä, että voit tulostimella tulostaa itselle varaosia ja parannuksia on mahtava.

Tuommoinen kitti tyyppinen kiinnostaa jo siinäkin mielessä sillä rakentaessa tulostimen saat jo hajua miten sitä voi korjata ja miten saat päivityksiä tehtyä. Muutenkin pääset paremmin ja syvemmälle käsiksi tuohon maailmaan.

Itsellänihän ei ole minkäänsortin sähkärin koulutusta saati kokemusta 3D mallinnuksesta joten olisi mielenkiintoista lähteä kokeilemaan.

Onkohan kenelläkään 3D tulostinta ja millaisilla ohjelmistoilla puuhaatte sen kanssa sekä olisi tommoinen kiinaihme hyvä projekti. Tuosta löytyy suomeksi suht vähän matskua (tai ainakaan minä en löytänyt kovin paljoa), mutta yksi oppari on siitä tehty ainakin.

Koko homma kiinnostaa ja viimeistään silloin lähtee tilausta sisään kun joskus tulee hankittua isompaa asuntoa ja saa “man caven”.

Tässä pari Youtube kanavaa mitä itse alkanut vilkuilemaan, jos on vinkata lisää niin antaa tulla!

Kun katselin jotain muuta CDONista, löysin sieltä ehkä “maailman halvimman” 3D-printterin. Se on 220 euroa! Niin halpa hankinta, ettei harmittaisi vaikka se jäisi testaamisen jälkeen hyllylle pitkäksi aikaa odottamaan seuraavaa käyttökertaa. :slight_smile:

Lisätiedot täältä: http://cdon.fi/kodin-elektroniikka/xyzprinting-da-vinci-minimaker-special-edition-red-p40750242

Olen ihan jonkin verran tutkinut eri 3D tulostimia tässä viime aikoina ja taisinkin mainita tuon Anet A8 printterin.

Sen hinta on vieläkin halvempi :slight_smile: nimittäin 131 euroa! Tähän jos tulee 24% alvi päälle niin se lisää hintaa noin 30 eurolla. Tuon takana on vielä aika kova yhteisä ja siinä olisi isompi pinta-alakin tulostukseen.